پذیرش روح زمانه و حفظ اصالت

احسان مهدوی دبیر شورای «گرافیک» اقدامات انجام شده را رضایت بخش توصیف می کند و می گوید : مدیریت امور هنری شهرداری مشهد برای روزهای باقیمانده سال نیز چندین مناسبت تقویم را مدنظر قرار داده است که امیدواریم از مسیر اجرای این طرح ها که تقویم بهانه آن ها است ، زمینه ای فراهم شود برای تحولاتی عظیم تر در سیمای گرافیکی مشهد

مهدوی گام مهم بعدی در به ثمر رسیدن تلاش های موجود را حذف کارهای ضعیف صورت گرفته می داند و می گوید : متاسفانه اگر سری در شهر بچرخانیم، تعداد این تولیدات ضعیف کم نیست و حتی باید گفت که در دو دهه گذشته شاهد رشد قارچ گونه آن ها نیز بوده ایم. که قطعاً حذف این نوع آثار فضای لازم برای ارائه کارهای بهتر را فراهم می کند.

این فارغ التحصیل رشته گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر تهران، «ارائه کار خوب» را شعار هنرمندانی می داند که در چهارچوب این شورا کار خود را آغاز کرده اند وی در این خصوص می افزاید : شورای گرافیک شهرداری مشهد هنوز جوان است و شاید نتوانیم تاثیرهای مثبت تشکیل و فعالیت آن را به وضوح در همین مدت زمان اندک مشاهده کنیم اما ادامه روند حیات این مجموعه به طور قطع تحولی شگرف را در چهره شهر رقم خواهد زد.

به گفته این گرافیست وجود چنین شورایی برکات دیگری به ویژه برای اهالی گرافیک مشهد به همراه داشته است که از جمله آن ها می توان به ساماندهی تعرفه تولیدات گرافیکی در شهرداری مشهد اشاره کرد.

مهدوی حفظ سلامت بصری شهر را دیگر دغدغه خود و همکارانش در این شورای هفت نفره عنوان می کند و اظهار می دارد: البته هنوز اختیارات این مجموعه محدود بوده و تنها به ارائه نظر از طرف این گروه کارشناسی بسنده شده است که این امر به خودی خود کافی نیست و اهمیت و ضرورت وجود چنین شورایی باید از سوی مسئولان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این هنرمند شهرمان که برخی از آثارش در نمایشگاه های معتبری چون زنبور طلایی مسکو و دو سالانه پوستر ورشو حضور داشته است، همچنان خود را پایبند هویت فرهنگی و هنری مشهد می داند و می گوید : همه اعضای این شورا از هنرمندان بومی هستند و با این شهر و خیابان هایش خو گرفته و نسبت به گوشه گوشه ی مشهد احساس تعلق دارند.

مهدوی می افزاید : باید اذعان داشت که عمق مجموعه هنرهای به کار رفته در جای جای حرم مطهر رضوی همواره حس الهام بخشی برای گرافیست های مشهدی در ارائه طرح هایشان بوده و خواهد بود و هیچیک از هنرمندان مشهدی نمی توانند وجود چنین سرمایه ارزشمند هنری را نادیده بگیرند.

دبیر شورای گرافیک شهرداری مشهد معتقد است که متاسفانه سطح سواد بصری جامعه در جایگاه مناسبی قرار ندارد و لذا منطق حکم می کند تا بر همین اساس عامه جامعه به سلیقه هنرمندان و نگاه تخصصی آن ها اطمینان کنند.

او  نسبت به فعالیت به اصطلاح «گرافیست های فاقد سواد آکادمی» نیز گله مند است و تصریح می کد : شاید سر منشاء عمده آلودگی های بصری سیمای هنری شهرمان را باید در فعالیت گسترده و نگاه غیر حرفه ای این افراد جستجو کرد.

خوشبختانه در سال های اخیر با ورود اندک اندک فارغ التحصیلان رشته های هنری به عرصه های گوناگون فعالیت های اجتماعی این نوید می رود که در آینده نزدیک حلقه فعالیت چنین افرادی محصور تر شده و شاهد کاربردی شدن مفاهیم آکادمیک در بستر اجتماع باشیم .

از مهدوی احوال آینده سیمای هنری و گرافیکی مشهد را جویا می شویم و وی در پاسخ می گوید : اگر بخواهیم در مسیری که قرار گرفته ایم طی طریق کنیم و دستاوردهای بیشتر و بهتری داشته باشد باید کار پژوهشی را سرلوحه قرار دهیم.

او حرف هایش را این گونه خاتمه می دهد : فضای بصری مشهد نیازمند پذیرش روح زمانه، توام با حفظ  اصالت است.