نورپردازی فقط نیازمند داشتن ابزار نیست .

وقتی با احسان مهدوی، عضو کار گروه گرافیک شهرداری مشهد درباره نورپردازی آثار هنری شهر صحبت می کنیم از دل حرف های مان نکاتی بیرون می آیند که با اندک تاملی می توانیم مصادیق بارزشان را در شهر ببینیم . نکاتی مثل اینکه نورپردازی در شهرهای امروز، تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و اینکه استفاده از نور علاوه بر جلوگیری از بزه کاری شبانه و ایجاد حس امنیت ، موجب احیای روحیه نشاط و سرزندگی در شهروندان می باشد .

او در ابتدا با اشاره به ماهیت نورپرازی شهری می گوید : نورپردازی منحصر به قرار دادن یک پروژکتور نیست. چنین نگاهی به این حوزه غیر علمی بوده و حق مطلب را در مورد تحقیقاتی که تا به حال در مورد آن انجام شده، بیان نمی کند.

به بیان او برای برداشتن یک گام به جلوتر در بررسی این مقوله نیازمند نگریستن به آن از دریچه علم و فرهنگ است. «بحث نورپردازی موضوعی نیست که تنها منحصر به اقدامات اجرایی شهرداری در سطح شهر باشد، بلکه تمام مردم در آن شریک هستند به نظر من گستره نور بیش از این حرف هاست و فقط در انحصار شب نیست. ما در طول روز در انعکاس نور خورشید، نورپردازی های متفاوتی می توانیم به کار ببریم. نوری که می تواند از ساختمان های شیشه ای منشاء بگیرد. قطعاً به تغییر چهره شهر کمک خواهد کرد.

مهدوی با ذکر نمونه ای به نورپردازی آثار هنری شهری در طول روز اشاره می کند:

یکی از این نمونه ها شرشره های آلومینیومی ای بود که در تولد امام زمان (ع) در سال گذشته در سطح شهر به کار رفت که با وزش باد می چرخند و در خشش زیبایی ایجاد کرده بودند. این نورپردازی در شب نیز در آثاری همچون سردر فرودگاه نمود پیدا می کرد که با نورپردازی این سردر ، به گونه ای برای مردم جذاب به نظر می آمد.

او ادامه می دهد : نورپردازی مخصوص اشیا و احجام نیست، بلکه در نورپردازی می توان اشخاص را نیز دخیل کرد، وقتی فرد از جلوی یک اثر هنری رد می شود یا حرکت اش سایه خود را به روی اثر می پراکند که این می تواند یک نورپردازی های به شمار آید البته اگر با دیدی خلاقانه به آن نگریسته شود.

این عضو کارگروه گرافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه نورپردازی صورت گرفته خالی از نقاط ضعف نیستند، تاکید دارد : کار نورپردازی گل آرایی آیلندها در ابتدای سال جاری ضعیف بود . در این کار از فاکتور نور به میزان بالا و در فاصله نزدیک استفاده شده بود که باعث از بین رفتن حس لطافت گل از دیدگاه شهروندان می شد.

مهدوی ادامه می دهد : در زمینه نورپردازی آثار هنری شهر باید تعاملاتی بین شرکت برق و شهرداری صورت گیرد که در حال حاضر این همکاری را نمی بینیم.

به بیان این کارشناس بحث وندالیسم در نورپردازی را هم پررنگ می داند و گوشه چشمی دارد به سیم ها و کابل هایی که قرار بوده سیمای میدانی را در شب بهبود دهند اما ربوده شدن شان! این فرصت را گرفته است.

مهدوی به حرف هایش این نکته را اضافه می کند : نورپردازی در آثار هنری شهر به زیباسازی سیمای شهرها کمک زیادی می کند اما نیاز به پذیرش آن از سوی فرهنگ عمومی هم هست .

من حتی از قشر تحصیلکرده جامعه هم این جمله را شنیده ام که نباید برای نورپردازی هزینه زیادی شود ما باید نورپردازی را به علم تبدیل کنیم  تا این عملیات به دست تیمی متخصص صورت گیرد. ما می توانیم با تشکیل تیم هایی در زمینه نورپردازی که متشکل از رشته های مرتبط آثار هنری مانند گرافیک، شهرسازی، الکترونیک و ... است به پیشرفت این موضوع کمک کنیم .