16 گرافیست ، 16 کارت پستال

امسال، یکی از طرح هایی که در راستای «استقبال از بهار» اجرا شد، طرح «کارت پستال های نوروزی» بود. مجموعه 16 کارت تبریک عید توسط 16 طراح گرافیک و تصویرگر، به همت احسان مهدوی، در مراکز خرید ، هتل ها و پایانه های شهر (فرودگاه، راه آهن، ترمینال) به مسافران و مجاوران اهدا شد.

احسان مهدوی در این باره گرفت : آنچه که مدت ها ذهنم را مشغول کرده بود، آشتی بین گرافیک سالم و مردم بود. تاکید می کنم «گرافیک سالم» چرا که ما به وفور شاهد گرافیک زشت و غلط هستیم. از این رو، سال گذشته فرصت طرح «استقبال از بهار» را مغتنم شمردیم و به همت 5 نفر از بهترین طراحان گرافیک مشهد 6 پوستر بهاری طراحی کرده، بین جامعه اصناف توزیع نمودیم. در ابتدا هدف این بود که پوسترها در قطع بزرگ چاپ و در خیابان ها نصب شود، اما با توجه به اینکه چنین مکان هایی برای نصب پوستر در نظر گرفته نشده، پروژه تبدیل به قطع کوچک تر گردید و به اصناف هدیه داده شد.

وی افزود : امسال، این پروژه  تبدیل به کارت تبریک. این کار، چندین حسن نسبت به پارسال داشت؛ اول اینکه تعداد بیشتری از طراحان، اثر خود را در معرض دید مردم گذاشتند و این خود، نوعی قدرت نمایی گرافیک مشهد بود، دوم اینکه کارت ها تمام و کمال توزیع گردید. ضمن آنکه بسیار مورد استقبال واقع شد- و کمترین اسراف صورت گرفت، حال آنکه سال گذشته بسیاری از مغازه ها از نصب پوستر امتناع می ورزیدند.

این هنرمند گرافیست شهرمان با تاکید بر این نکته که فضای تکراری و نسبتاً ضعیف کارت پستال های بهاری شکسته شده و طرح های جدید و ایده های ناب تر به جامعه تزریق گردیده است، گفت : نکته ای که برای ما بسیار زیباست، احترامی بود که از طریق توزیع این کارت ها برای مردم جامعه و مسافران قائل شدیم. ما گمان نمی کردیم به همین سادگی و با این هزینه کم بتوان  احترام و اخلاق را برای جامعه به ارمغان آورد. همچنین، ما توانستیم کارت هایی را تحویل  مردم دهیم که انحصاراً متعلق به شهرداری و شهر مشهد است و آن را در هیچ فروشگاه و هیچ سایت خارجی نمی توان یافت. در پشت این کارت ها نیز نام طراح قید شده که این خود فرهنگ بسیار پسندیده ای است، چرا که هنرمند با ذکر نام خود، مسئولیت بیشتری در قبال اثرش پیدا می کند .

احسان مهدوی ادامه داد : خوشحالیم که امسال نوع کامل ترین از آشتی گرافیک و مردم را تعریف نمودیم و اکنون به خوبی می دانیم که جای پوستر، شیشه مغازه ها هم می تواند باشد اما تنها شیشه مغازها نیست، بلکه جایگاهی است که مخصوص آن تعریف شده باشد، چیزی که کمبود آن برای شهرمان نقص بزرگی است.

وی در پایان، ابراز امیدواری کرد که این قدم آغاز راهی باشد تا سایر نهادهای دولتی و خصوصی نیز به مناسبات گوناگون، کارت هایی تهیه کنند و احترام و امنیت را برای مردم به ارمغان آورند. لازم به ذکر است؛ این مجموعه توسط 16 نفر از استادان حرفه ای گرافیک و تصویرسازی مشهد (مجتبی ادیبی، لادن اورنگی، رضا باباجانی، حسین درخشانی، محمد درویشی، مسعود شاکری، سارا شهابی، هوشیار ظاهریانی، وحید عرفانیان، داوود مرگان، آلاله ملکی ، احسان مهدوی ، مهدی نقاش زاده ، محمدرضا نوروزی ، فرید یاحقی و حسین یزدی) طراحی گردید.